PR

Samen sta je sterk!

Een blogpost die ik absoluut niet zomaar kon laten passeren, is er eentje van Lilian Havermans. Met een titel als ‘Tevreden werknemers zijn de perfecte ambassadeurs van je bedrijf!’, haalt ze het belang aan van hetgeen tijdens onze expert classes PR regelmatig werd aangehaald, namelijk het belang van interne communicatie (of conversatie?), een bedrijf met sterke DNA of persoonlijkheid en engagement bij medewerkers. Interne communicatie wekte het afgelopen semester mijn interesse en daarom wilde ik wel eens inzoomen op deze interessante blog.

Je eigen werknemers, de supersterren van je bedrijf

Evelien De Mey van Insilencio en Steven Wellens van Memori legden tijdens hun expert class reeds de nadruk op het feit dat tevreden werknemers perfecte ambassadeurs van een bedrijf zijn. Luisteren, interactie bieden, open communiceren, werknemers aanmoedigen hun stem te laten horen (en hier effectief ook iets mee doen),… Een organisatie kan dit (mede) realiseren door via interne communicatiekanalen en sociale platformen discussies levend te houden. Dit alles heeft een impact op de manier waarop werknemers zich betrokken voelen. Des te meer betrokkenheid, des te meer tevreden men zich zal voelen. En tevreden werknemers vertellen het bedrijfsverhaal immers door aan anderen. Zo gedragen ze zich als ambassadeurs van hun bedrijf. Ze zijn trots om er te kunnen werken en identificeren zich met de visie, waarden en boodschap en dragen deze ook uit. Lilian legt ook de nadruk op het verspreiden van je bedrijfsverhaal, dat van onschatbare waarde én het kloppend hart van je bedrijf is. En ja, elk bedrijf heeft een verhaal. Tijd dus om daarmee naar buiten te komen, ook intern!

Zorgvuldig en tactvol communiceren

The golden circle - Simon Sinek

The golden circle – Simon Sinek

 

Lilian formuleert in haar blogpost een quote over communicatie. Communicatie heeft eigenlijk pas echt effect als het verhaal van binnen leeft. Het verhaal dient gevormd te worden vanuit de visie, missie en kernwaarden van de organisatie.

Dit zagen we ook reeds tijdens de lessen PR. De zogenaamde Golden Circle van Simon Sinek over het DNA, de persoonlijkheid van een organisatie, gaat hier dieper op in.

 

WHY – Wat drijft een organisatie, waarin gelooft ze? Dit deel is gekoppeld aan het DNA, de persoonlijkheid van de organisatie.
HOW – Hoe handelt de organisatie. Op welke manier is ze anders of beter dan anderen?
WHAT – Producten of diensten die de organisatie produceert of verkoopt.

De meeste bedrijven communiceren vanuit de buitenste cirkel ‘what’ en werken vervolgens naar binnen. Een goede positionering werkt echter net andersom. Storytelling en je verhaal naar buiten brengen vertrekt van binnenuit, vanuit de persoonlijkheid van je bedrijf.

Het start vanuit de bedrijfscultuur

Medewerkersengagement zit 'm in de bedrijfscultuur

Medewerkersengagement zit ‘m in de bedrijfscultuur

Een belangrijke driver voor engagement is de organisatiecultuur. Helderheid over het doel en de missie van een organisatie en  over hoe individuele medewerkers kunnen bijdragen tot dat doel, is belangrijk. Medewerkers kunnen op die manier worden verenigd in iets dat groter is dan zichzelf en staan hier meestal ook voor open. Deze doelen en waarden zijn gereflecteerd in een sterke, transparante en expliciete organisatiecultuur die de basis vormt van dit alles. Ik denk dat het nu wel duidelijk is: zorgen voor identificatie van je medewerkers met het bedrijf!

En onthou: “Samen met je werknemers BEN je het bedrijf”, aldus Lilian.

De must-read blogpost van Lilian Havermans vind je hier:
-> https://albert-mensinga.squarespace.com/#block-e8f6d44c1c90b3b71c63
-> blog 13 / wk 18 2014

⌈Gea⌋

 


 

Interne communicatie ontleed

Martine Van Driessche, Senior Communicatie Adviseur Interne Communicatie bij Tinc en deeltijds Directrice van het BViC, kwam haar kennis over en ervaring met interne communicatie met ons delen.

BViC

Mensen die werken in de communicatiewereld, komen er later vaak alleen voor te staan. Mogelijk veroorzaakt dit moeilijkheden als je collega-overleg wil. Daarom kan het handig zijn om af en toe terug te vallen op specialisten. Zo is de Belgische Vereniging voor Interne Communicatie (BViC) de grootste vakvereniging voor interne communicatie in ons land. Ze bestaat uit een Nederlandstalige en een Franstalige vereniging die nauw samenwerken. Professionals uit zowat alle grote bedrijven, overheden, de social profit sector en kleine ondernemingen zijn hier allemaal terug te vinden. Het BViC kan je zien als een soort platform dat zorgt voor een kruisbestuiving van ervaringen en ideeën.

“How you value yourself is how others will value you.”

Martine Van Driessche haalde deze quote aan omdat je die volgens haar erg gewaar wordt in de communicatiewereld. ‘Als je jezelf wegduwt en vindt dat je niet veel kan, zal men jou ook zo behandelen’, zei ze. Hierbij kan een assessment je helpen: kijk eens naar wat je doet. Doe je het goed of niet? Wat wel en wat niet? Wat kan je veranderen en hoe ga je dit aanpakken? Zo’n interne communicatie assessment heeft Martine uitgevoerd voor Allnex, het voormalige Cytec, en in dat verhaal nam ze ons mee.

Story of Martine

Ze toonde ons het evolutieschema van de communicatieprofessional. Deze steeds meer omvattende en uitgebreide taken worden niet beschouwd als telkens een of-optie maar wel en-opties. Het is evenwel onmogelijk al deze specialisaties terug te vinden in slechts één persoon want je kan namelijk niet in alle aspecten uitblinken. Daarom is het handig om op tijd en stond een extra kracht of expert in te roepen.

evolutie

 

 

 

 

 

 

 

Uit bovenstaande grafiek blijkt dat de verwachtingen van het takenpakket van een communicatieprofessional zich vanaf de jaren ’65 en vooral vanaf 2000 sterk uitbreidden. Niet enkel entertainen maar ook, om er slechts een paar op te noemen, informeren, overtuigen, dialoog sturen, sociale media onderhouden, netwerken oprichten en collaboreren dient een communicatieprofessional onder de knie de hebben.

Van een communicatieprofessional verwacht men dat hij of zij meer strategisch denkt en zich bezighoudt met:

  • Reputatie: bouwen aan en beschermen van het merk, reputatie en relatie met stakeholders op basis van een onderscheidende positionering voor de organisatie.
  • Regie: het communicatief maken van de organisatie, programmering, timing en afstemming interne/externe communicatie
  • Realisatie: Voortreffelijk vakwerk in de realisatie van middelen en activiteiten, zoals sociale media, campagnes, publiciteit, jaarverslag,…

Onderstaande driehoek toont echter dat men zich meer en meer enkel bezighoudt met realisatie, terwijl het management meer verwacht. Men steekt het meeste tijd in dat wat het minst wordt gewaardeerd en andersom. Martine vertelde ons dat dit jarenlang de fout was die zij ook maakte. Ze bleef onderaan de driehoek zitten, onder meer door vragen van collega’s of medewerkers na te kijken en hiervoor vaak een oplossing te zoeken of het reeds deels of helemaal af te werken. Hierdoor liet ze haar eigen, structurele zaken liggen.

Valkuil

 

 

 

 

 

 

 

De balans zit dus duidelijk niet goed. Waarom niet? Wel, het is belangrijk te weten dat vandaag de dag communicatie dé lijn moet zijn tussen alle afdelingen van een bedrijf. Alle afdelingen zouden een soort collaboratie moeten vormen en in de praktijk blijkt dit vaak niet het geval te zijn.

Het onderstaande kwadrant toont dat niet enkel het informeren belangrijk is, hetgeen waar net heel veel aandacht aan geschonken wordt. Ook verbinden, veranderen en betrekken zijn kernwoorden die men dient mee te nemen in interne communicatie. Hierna werd voor mij pas echt duidelijk waar het probleem juist lag.

vierkant

 

 

 

 

 

 

 

  • Informeren: bijvoorbeeld Nike met zijn strategie ‘Beat Adidas’. Velen zouden deze strategie slechts verder informeren, wat natuurlijk niet voldoende en veel te vaag is.
  • Verbinden: om verder te gaan op ‘Beat Adidas’ stelt de vraag zich hoe dit nu voor iedereen moet beginnen. Wat nu? Wat betekent dit juist? Hoe vertaalt dit zich in een strategie? Wat moet er juist worden gecommuniceerd en vooral hoe? De strategie dient in verbinding te worden gebracht met inzichten, gedrag en verdere handelingen.
  • Veranderen: bijvoorbeeld verhuizen. Niet alleen een folder maken om de verhuis aan te kondigen maar ook linken aan wie, wat en waarom. Zo kan ‘we verhuizen om de afstand tot de luchthaven te verkleinen’ al op meer begrip rekenen dan ‘we verhuizen’.
  • Betrekken: samenzitten met medewerkers over hoe te communiceren, hoe middelen te gebruiken, hoe te presenteren,…

Belangrijk is dus het verschil tussen verschillende soorten communicatie. Er wordt duidelijk te weinig aandacht gegeven aan de andere drie kwadranten. Door op alle vlakken te spelen kan men een bredere en betere spreiding ontwikkelen en zal men de eigen waarde pas echt kunnen verkopen.

Door de combinatie van een grootschalig kwantitatief én kwalitatief onderzoek, kreeg Martine inzicht in wat er leefde onder de medewerkers van Allnex en waar hun prioriteiten en noden vooral liggen. Hieruit bleek dat aan de tijd die men aan communicatieactiviteiten spendeert, een verschillend belang wordt gehecht bij het communicatieteam en medewerkers. Er werd een vergelijking opgesteld om de verschillen aan te tonen. Enkele voorbeelden:

  • Het communicatieteam acht mediarelaties belangrijk maar dit blijkt bij medewerkers niet zo te zijn.
  • HR externe communicatie vindt het communicatieteam niet zo belangrijk maar de interne medewerkers hechten hier net wel belang aan.

Het kwam er dus op neer om in Allnex veel meer activiteiten te gaan doen met hoge impact, dan met middelmatige of lage impact om zo meer evenwicht te creëren. Onderstaande kwadranten tonen de evolutie van het ‘puur’ operationele denken naar het ruimer denken en handelen in interne communicatie.

voordien

vierkant

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naast het operationele vlak, mag het belang van strategisch, adviserend en tactisch absoluut niet worden onderschat. Het spelen op verschillende vlakken bleek goud waard te zijn. Het service model dat Martine nu hanteert tegenover mensen die met vragen komen, is nooit ‘neen’, maar wel: ‘later’ of ‘ja, op deze manier kan je het oplossen’ of ‘zo kan iemand anders het oplossen’. Heel het onderzoek had een immense impact op de reputatie en manier van denken bij Allnex. Het leidde tot een andere manier van werken, ook met klanten. Martine geeft nu advies op maat over alles wat te maken heeft met interne communicatie en ik ben heel wat informatie over interne communicatie rijker. Dankjewel!

⌈Gea⌋

 


 

Twittergekte alom tijdens Zot van A

Zot van A - Harry Demey

Zot van A – Harry Demey

Harry Demey (@kielserat), CEO van reclamebureau LDV United en auteur van het boek ‘Zot van A‘, begon zijn expert class al meteen veelbelovend.

“Ik heb hier drie boeken ‘Zot van A’ bij, die ik zelf heb geschreven. Tweet met de hashtag #zotvanaboek tot 10u15. De meest originele Tweets winnen een exemplaar.”

Dat #zotvanaboek bijna (maar net niet) trending was op Twitter, volgens mij! Een boek heb ik niet gewonnen (wel een dikke proficiat aan de drie winnaars). Toch vond ik de mijne ook niet mis ;).

Mijn Tweet naar @kielserat

Mijn Tweet naar @kielserat

Drie dingen die Harry ons graag wou meegeven:

1. Strategie

De kracht van een doordachte lange termijn strategie.

  • Politieke crisis
  • Voltallige Belgische media in de nek
  • Oppositie voert leidend discours
  • Een verveelde stad

Dit was het tafereel in Antwerpen in 2003. Eén woord: verzuring. De stad werd beschouwd als een probleem. In 2004 bleek zelfs dat naast de Mechelaar, ook de Antwerpenaar het minst fier was op zijn of haar eigen stad. De communicatie bleek even versnipperd als de stad zelf. Tijd voor verandering dus!

“Het bewijs dat communicatie een positieve bijdrage kan leveren aan mens en maatschappij.”

Strategische merkenbijbel

Strategische merkenbijbel

 

Het kantelmoment creëren om Antwerpen neer te zetten als marktleider was de aanzet van de nieuwe strategie. Een herpositionering dringde zich op. Even later werd er een strategische merkenbijbel ontwikkeld, dé Bijbel van Antwerpen.

2. Vorm en inhoud

De impact die gecreëerd wordt wanneer vorm en inhoud elkaar ontmoeten. 

In deze éénmerkenstrategie voorzien van een heldere tone of voice, is er geen plaats meer voor versnippering.

“Eén stad, één stem.”

Nieuwe attitudelijn

Nieuwe attitudelijn

  • Nieuwe vormelijke identiteit
  • Nieuwe attitudelijn
  • Strakke guidelines (huisstijl)
    • Kleurenpalet
    • Grids
    • Fonds
    • Fotografie

3. Relatie klant & bureau

De magie die gecreëerd wordt wanneer klant en bureau elkaar vinden.

  • Openheid
  • Lange termijn: klare visie & missie
  • Elk op zijn eigen domein
  • Snelle implementatie
  • Fans creëren
  • Slimme remuneratie (= beloning)

=> Dit alles zorgt voor magie en uit zich in:

1. Antwerpenaren hebben het gevoel dat hun stad echt met hen communiceert.
2. Aantal echt fiere Antwerpenaren is gestegen van 62% tot 66%. Aantal verzuurde Antwerpenaren is gedaald van 23% tot 10%.
3. Negatieve sfeer is nergens meer te bespeuren.
4. De A-gadgets zijn must-haves

Slotsom? Iedereen is zot van A!

harry 2

 

Gaande van burgers tot media, van politiek tot kleine zelfstandigen, grote merken enzovoort. En die flatterende A, die ziet men nu werkelijk overal.

 

 

 

Bedankt voor de leuke en inspirerende expert class @kielserat. Deze expert class toont nog maar eens het belang van een unieke strategische visie met consistente communicatie aan. Hier nog een mooi overzicht van Harry Demey dat ik jullie niet wil onthouden:

Duidelijke overview

Duidelijke overview

⌈Gea⌋

 


 

Just saying…

BpO2TA0IEAANy6B

⌈Gea⌋

 


Engage me once more

In dezelfde lijn van een eerdere post, over het belang van employer marketing, werd tijdens deze expert class nog maar eens benadrukt hoe belangrijk het is dat werkgevers een goede band creëren met hun werknemers. Het succes van een bedrijf zou immers in belangrijke mate samenhangen met de manier waarop de eigen medewerkers de bedrijfsstrategie internaliseren en enthousiast uitdragen. Steven Wellens, actief in het onderzoekscentrum Memori, bracht ons kennis bij over het belang van engagement bij werknemers en de rol van interne communicatie in het engagementproces.

Wat is medewerkersengagement?

Een voorwaarde voor verder engagement

Medewerkersengagement, een hele mond vol. Samengevat omvat het energie voor, toewijding tot en geloof in hetgeen waar de organisatie voor staat. Hierbij gebruikt men een omgekeerde werkwijze met de werknemers zelf als vertrekpunt. Het ontgrendelen van enthousiasme, passie, identificatie, energie én motivatie zorgt voor het ontstaan van de vrije wil om mee te werken aan de doelstellingen en het succes van een organisatie. Het niveau van betrokkenheid of engagement is een cruciale factor en zo’n organisaties zouden het best gewapend zijn om uitmuntend te presteren, zelfs in tijden van crisis.

De waarde van interne communicatie bewezen

De interne communicatiemanager zorgt in belangrijke mate mee voor geëngageerde werknemers die op hun beurt de sleutel zijn tot het vervullen van bedrijfsdoelstellingen. Hier alvast enkele drivers die leiden tot meer medewerkersengagement:

  • Inspirerend leiderschap en een interessant organisatieverhaal
    • een helder verhaal over het doel en missie van de organisatie in een ondersteunende en teamgeoriënteerde organisatiecultuur waar individuele medewerkers aan kunnen bijdragen
  • Van storytelling naar storymaking
    • gebeurt enkel als medewerkers geloven dat hun stem en ideeën gehoord en gewaardeerd worden, dat hun mening van belang is en dat er oprecht iets mee gedaan wordt
  • Goede werkrelaties
    • niet alleen goede relaties met collega’s maar ook met rechtstreeks leidinggevenden zorgen ervoor dat werken beter, creatiever, productiever en interessanter verloopt waardoor engagement waarschijnlijker wordt
  • Geëngageerde lijnmanagers
    • trachten het beste uit de medewerkers te halen, dienen permanent te communiceren en basisbehoeften (zie verder) van medewerkers positief te beïnvloeden
  • Afstappen van ‘command and control’
    • inspelen op de basisbehoeften
  • Voice
    • het zich kunnen uitdrukken, inspraak hebben en een eigen mening kunnen geven
  • Persoonlijke kenmerken
    • sommigen zijn van nature meer geëngageerd dan anderen, maar engagement zit wel in ieder van ons en kan dus ontgrendeld worden
  • Job design
    • ‘betekenisvolle job die bij me past’
  • Feedback, erkenning en waardering, vertrouwen, eerlijke behandeling en respect
  • De mogelijkheid tot autonomie en jobcontrole
Drie ingrediënten voor self-determination theory

Het belang van inspelen op deze drie basisbehoeften

Heel wat drivers kunnen er dus voor zorgen dat engagement ontstaat uit vrije wil. De self-determination theory speelt hierop in. Bij deze motivatietheorie gaat het om de tegemoetkoming aan drie psychologische basisbehoeften van medewerkers, namelijk autonomie, competentie en verbondenheid. Zoals eerder vermeld, zit engagement in elk van ons én is het mee de sleutel tot verder succes. Het is dus kwestie van extra in te spelen op die basisbehoeften waardoor men zich meer gemotiveerd zal voelen en de kans op engagement toeneemt.

“Engage me once more.”

Impact

Het nut van employer engagement werd reeds meermaals bewezen. Na analyse blijkt dat enkele impactfactoren regelmatig terugkomen:

  • Meer innovatievermogen en pro-actief gedrag
  • Beter vermogen tot aanpassing en gedrag als ambassadeur
  • Minder ziekteverzuim bij het personeel en beter individueel welzijn
  • Steeds meer beschouwd als de optimale relatie tussen organisatie en medewerker
  • Zowel medewerkers, organisatie en maatschappij worden er beter van – triple win

Conclusie

Momenteel gaat het nog niet erg goed met medewerkersengagement, maar het wint wel aan belang en dat belooft voor de toekomst. De job interne communicatiemanager dient zeker en vast te worden uitgebouwd. Deze persoon kan men inzetten als communicatiemiddel, zit vervat in het hele verhaal en zo kan betekenis worden uitgewisseld. Hij of zij houdt rekening met die omgekeerde werkwijze waarbij aandacht wordt besteed aan de noden van medewerkers waardoor hier kan op worden ingespeeld.

Belangrijk is dat het niet gaat om het louter verspreiden en injecteren van informatie en al zeker niet om eenrichtingscommunicatie, want communicatie omvat veel meer dan dat. Er is nood aan erkenning van wat (interne) communicatie echt is. Bij het engageren gaat het om echte communicatie waardoor je bij de behoeften van de werknemer kan geraken. Door hierop in te spelen voelen ze zich niet enkel lid maar ook deel van de organisatie waardoor spontaan engagement meer waarschijnlijk wordt.

Aan het werk

Via deze invalshoek op interne communicatie, krijgt de verantwoordelijke voor interne communicatie een nieuwe rol waarbij al het voorgaande wordt gestimuleerd. Er zijn uiteenlopende manieren om engagement op de werkvloer te verbeteren. Steven had graag dat we hier zelf eens over zouden nadenken en enkele ideeën weergeven waarmee volgens ons engagement op de werkvloer verbeterd zou kunnen worden. Hier lees je er alvast enkele:

  • Teambuilding: niet alleen met collega’s maar ook met lijnmanagers.
  • Eén keer per maand een moment voorzien om samen te ontbijten of te lunchen in een collegiale sfeer waarbij er niet al te veel over het werk wordt gepraat zodat men elkaar ook op andere vlakken beter leert kennen.
  • Af en toe een motivatieboodschap/quote verspreiden waarbij de manier waarop nader gedefinieerd kan worden.
  • Een ideeënbus waar ideeën achtergelaten kunnen worden over alles wat het bedrijf aangaat.
  • Elke zes maanden een feedback moment organiseren waarbij iedereen positieve elementen en werkpunten kan aanhalen omtrent het bedrijf, activiteiten, sfeer,…
  • Een soort fotomuur waar elke medewerker wordt voorgesteld aan de hand van twee positieve woorden, bijvoorbeeld: creatieve duizendpoot, actieve doorzetter, grafisch talent,…
  • …bij verdere ideeën wordt dit lijstje nog uitgebreid.

Zoals ook Tom Kelly kwam vertellen op het Creativity World Forum te Kortrijk, dient creativiteit te worden ontgrendeld: ‘How to unleash your potential creativity? – It has to be unlocked’ Belangrijk hiervoor is eerst de behoeften en noden te kennen. Dit alles is basis voor een succesvolle communicatie.

Geëngageerde medewerkers leiden tot betere resultaten

Geëngageerde medewerkers leiden tot betere resultaten

⌈Gea⌋

 


 

Het belang van employer marketing

Bij het horen van de term ‘employer marketing’ had ik niet meteen een idee van wat dit nu juist inhoudt. Evelien De Mey van Insilencio bracht hier verandering in. Insilencio is een communicatiebureau dat organisaties helpt om zich te positioneren als werkgever, wat kortweg employer marketing wordt genoemd.

‘Happy customers, happy employees’

Bedrijfsstrategie unaniem uitdragen positief voor een organisatie

De opbouw van een goede relatie met (potentiële) klanten is belangrijk. Zeer belangrijk zelfs. Maar er is meer. Organisaties worden zich meer en meer bewust van het feit dat het minstens even belangrijk is om te werken aan een goede band met de eigen werknemers. Voor een bedrijf is het immers cruciaal dat de medewerkers echt geloven in de bedrijfsstrategie en deze met hart en ziel uitdragen naar de buitenwereld toe. Het draait om het bouwen van een verhaal, een verhaal dat start vanuit de werknemers. Het succes van een bedrijf hangt in belangrijke mate samen met de manier waarop de eigen medewerkers de strategie met enthousiasme uitdragen. Deze internalisering van de bedrijfsstrategie kan men bereiken door bepaalde campagnes op poten te zetten gericht op elke werknemer.

Eens werknemers een bepaalde bedrijfsstrategie uitdragen, hier werkelijk in geloven, er meer dan 100% voor gaan en dit ook tonen aan de buitenwereld, wordt het tijd om dit alles extern te gaan organiseren. Via interne ambassadeurs die volledig achter de bedrijfsstrategie staan, kan een bedrijf een specifieke cultuur en sfeer naar buiten brengen. In tegenstelling tot de meer abstracte identificatie met een bepaald bedrijf of merk, kunnen mensen zich op deze manier via die persoonlijke touch identificeren met de werknemers. Werknemers die volledig achter de bedrijfsstrategie staan, kunnen een voorbeeld zijn voor anderen, hen aanzetten tot creativiteit, inzet en zoveel meer. Dit kan zich op zijn beurt weerspiegelen in hoe buitenstaanders een bepaald bedrijf of merk zien of waarmee ze het associëren.

Evelien leerde ons dat de zogenaamde vier P’s binnen de marketingcontext (price, product, place & promotion) vervolledigd moeten worden met een vijfde P van ‘people’. Deze P komt dus onder andere sterk naar voor in employer marketing. Een juiste combinatie van deze P’s vinden, kan de effectiviteit van de strategie verhogen en bedrijfsresultaten verbeteren.

Oefening baart kunst

Eigen campagne-idee

Na een uurtje theorie mochten we zelf een campagne-idee uitwerken voor een bepaalde organisatie. Onze klas werd onderverdeeld in groepjes van vier studenten en wij kregen Alken-Maes toegewezen. Andere groepjes deden de oefening met AG Insurance, Wit-Gele Kruis en Bpost. Dit was een leerrijke oefening voor ons als beginnende PR’ers!Na een briefing over het ‘probleem’ konden we aan de slag om een creatieve uitwerking te bedenken. Ons idee moest vier grote elementen bevatten: een verhaal, een interne en externe uitwerking en een slogan.

Als verhaal kozen we ervoor om de persoonlijke en aangename werksfeer bij Alken-Maes in de verf te zetten. Het feit dat het bedrijf een goede 500 medewerkers heeft, maakt het tot een van de grote uitdagers in het bierwereldje. We legden onze focus op de work-life balance, op de ontspannen sfeer en persoonlijke contacten tijdens de pauzes en gedurende de lunch.

Om de werknemers de bedrijfsstrategie te laten uitdragen, dachten we een extra refter te bouwen in het bedrijf en om te vormen tot een soort café: een aankleding van het decor inclusief leuke zetels, gezellige barkrukken en een leuke, ontspannen indeling. Op deze manier zullen medewerkers sociale contacten kunnen aanknopen met personen buiten hun directe werkomgeving. Men zal collega’s leren kennen van andere afdelingen en zo hopen we dat er nog meer een ‘wij-gevoel’ ontstaat. Via een smalle doorgang gaan we een foto nemen van medewerkers die het café binnenwandelen. Meteen drukt de printer achter de toog een bierkaartje af met het gezicht van de werknemers verbonden aan een persoonlijke boodschap zoals: ‘Op uw gezondheid, (naam)’ of ‘Schol, op (naam)’.

Eens we merken dat de werknemers zich meer betrokken en geapprecieerd voelen en zich beter kunnen vinden in de bedrijfsstrategie, breekt het moment aan om naar buiten toe te werken. Hiervoor dachten we een filmpje te maken van de medewerkers in hun nieuwe café. In een ontspannen en losse sfeer vertellen ze over hun job bij Alken-Maes. We zouden hiervoor ambassadeurs willen mobiliseren uit verschillende functies. Na een tijdje zoomen we uit en zal de kijker merken dat het café zich ergens midden in het bedrijf situeert, wat hij of zij zeker niet zou verwachten. Tijdens deze zoom willen we graag de slogan tevoorschijn laten komen. Dit filmpje zal in de spotlight worden gezet op de website, verspreid worden via de online nieuwsbrief en we hopen op grootschalige deelacties op sociale media. Met onze slogan willen we ook benadrukken dat mensen Alken-Maes kunnen vinden op evenementen bij hen in de buurt. Slogan: Alken-Maes brengt de toog naar u. Waar dan ook.

Gelanceerd idee Insilencio

Leuke attenties schoten als paddenstoelen uit de grond

Voorbeeld actie ‘Maesters at Work’ van Insilencio

Alken-Maes wilde zijn positie in de Belgische biermarkt versterken. Insilencio bedacht het idee van de ‘Maesters  at  Work’. Dit werd een campagne die interactief demonstreert waarom Alken-Maes de place to be is voor uitdagers die de ambitie, mentaliteit en fightspirit hebben om een groeistrategie te realiseren binnen het bedrijf. De nadruk van deze employer marketing campagne lag op de werknemers en hun kwaliteiten. Op zijn website toont Alken-Maes zes ambassadeurs die elk iets vertellen rondom een bepaald standpunt waardoor iedereen een goed zicht krijgt op de verschillende jobs en activiteiten binnen Alken-Maes.

⌈Gea⌋

Plaats een reactie